Thursday 7 August 2014

Dhaarma Raj Abd Vs Khalid Ibrahim : Persamaan Antara Mereka

Menjadi ketua bukanlah suatu yang mudah. Apatah lagi menguruskan manusia. Memang terlalu besar cabarannya. Ketua / manager yang paling ramai dimuka bumi ini adalah seorang bapa. Jumlahnya sama banyak dengan jumlah keluarga yang ada. Setiap perkahwinan yang normal, pasti akan ada seorang bapa. Tugas bapa / ayah / dady / walid / abah / appa / dan lain lain lagi gelaran yang diberikan. Saya akui, bukanlah suatu tugas yang mudah. Penuh tanggungjawab yang harus dipikul. 



OK la.. itu tentang bapa. Apa kes pulak kalau ketua jurulatih sebuah pasukan hoki kebangsaan, sekarang nie kes Dhaarma Raj Abd yang baru baru ini pasukannya - Pasukan Hoki Kebangsaan Malaysia, telah mengalami beberapa kekalahan semasa di temasya sukan Commonwealth. Termasuk kekalahan keatas Trinad And Tabago 4-2. 

Sebelum itu Dhaarma Raj Abd telah membawa Pasukan Hoki Kebangsaan Malaysia ke peringkat akhir Pila Dunia Hoki. Sesuatu pencapaian yang pada saya sangat membanggakan. Bukan calang calang pasukan yang layak untuk ke Piala Dunia. Dengan barisan negara negara gergasi Eropah, German, Belgium, Spain, Asia, Korea, India, Pakistan dan beberapa negara kuasa hoki yang lain. 

Khalid Ibrahim pula, kalau ikut sejarah kehidupannya, beliau juga seorang tokoh koprat yang sangat disegani terutama sekali dalam bidang plantation, setelah menerajui Gutheri, join PNB dengan memegang pelbagai jawatan penting sebelum memasuki arena politik. Baca selanjutnya di wikipedia

TETAPI : Tetapi akibat beberapa kejadian yang kurang disenangi oleh orang atasan mereka, mereka dipaksa untuk meletakan jawatan malah lebih teruk lagi kena pecat!!. Hampeh sungguh orang yang membuat keputusan macam tu.

Bukan apa, saya yakin, dengan kebolehan dan good tracking record mereka berdua, ramai yang menunggu mereka berdua meletakan jawatan. Sebab, orang yang menunggu mereka ini adalah organisasi ataupun pasukan kebangsaan negara lain yang dahagakan bakat kebolehan dan kepimpinan yang mereka ada ini. SERIUS BEB. 

Saya tak dapat bayangkan kalau seorang bapa menghadapi undi tidak percaya daripada isteri dan anak anaknya sendiri... perghhhh

 

No comments:

Post a Comment