Wednesday 29 April 2015

Saya kembali ... (dengan nada lebih sopan)


Saya kini telah kembali.. atas sebab sebab tertentu..  mungkin sebab banyak benda yang ingin saya kongsikan.. dengan cara lama.. dengan nada lama.. tapi saya masih seperti dulu... hehe.. 

Gambar? Kat blog nie bukan sumber untuk mendapatkan gambar.. kita cuba mendidik sesama kita untuk membaca.. memang betul, orang kata, sekeping gambar memberi seribu makna.. dari satu segi.. maksud saya dari sudut yang positif, dia boleh membawa tafsiran yang baik terhadap gambar tu.. tapi dari sudut yang lain pulak, maksud saya dari sudut yang negatif, pun akan memberi seribu tafsiran negatif.. kalau tak ada penerangan yang sahih mengenai gambar tu, sure penafsiran sure berbeza beza.. campur pulak dengan idea idea andaian yang ditokok tambah.. nak bagi sedap la katakan... 

Sato contoh, kalau kita tengok gambar bogel satu perempuan, first yang kita fikir adalah, gambar lucah.. tapi mungkin jugak perempuan dalam gambar tu adalah mangsa kejadian. Betul tak.. kalau tak ada tulisan, macam mana nak bagi info yang sebenarnya.. betul.. saya faham.. ada jugak tulisan yang tak bertamadun, yang bagi penerangan yang salah.. tapi tu adalah sikap orang yang sepatutnya hidup 2 tahun S.M (sebelum masihi..)

Kalau nak cari gambar gambar menarik.. pegi je kat google image.. kat situ boleh je kalau nak cari image yang menarik.. asal saja keyword yang kita gunakan tu betul dan tepat.. Nak saya bagi contoh ke... ok jap... 

Ni dah taraf toturial nie ... ok la tak apa.. sambil sambil kan..

1. Bukak browser application (Firefox ke, Internet Explorer ke, Google Chrome ke...)

2. Taip GOOGLE.COM



3. Lepas  tu taip image yang kita nak cari.. contohnya kita guna nama 'alexander zulkarnaien'. Dah siap taip keyword tu, kilk enter atau gambar search kat tepi tu


4. So dia akan keluar information macam kat atas tu la.. .. tu info, kalau nak image, just klik kat link image.. so dia akan keluar pulak yang macam kat bawah nie...




Clear tak? agak agak sudah la ya.. kenapa? Memang la gambar saya tak ada kat image tu.. sebabnya mudah je.. sebabnya, dalam blog nie mana ada gambar.. google nie dia akan captured gambar gambar (file name gambar tu) dari mana mana web termasuklah blog yang anda semua tengah baca ni... Kalau nak jadi orang popular, snap gambar banyak banyak, pas tu publish gambar dalam blog.. dan jangan lupa tukar file name kepada nama anda.. buat la.. ali 1, ali 2, ali 3 dan sebaginya...

Sekian saja toturial saya pada kali ini, hahaha.. 

Ok, jumpa lagi dalam entry tang akan datang.. salam

No comments:

Post a Comment