Tuesday 17 June 2014

Antara PATI dan Warganegara Malaysia : Operasi Warta (Ops Warta )2014

Inilah hakikat di sesebuah negara. Golongan pertengahan selalu menjadi mangsa. Menyentuh mengenai Operasi Warta (Ops Warta) 2014 yang dijalankan oleh PDRM bermula June 16, 2014 sehingga June 27, 2014. Antara lain, tujuannya adalah untuk menangkap pesalah trafik tegar. Seakiranya semasa sekatan jalanraya dibuat, PDRM mengesan pesalah trafik terbabit, mereka akan dibawa ke balai polis seterusnya tindakan selanjutnya dikenakan. 

Ada beberapa isu yang menjadi perhatian. Pertama, ini adalah negara Malaysia, tentunya  pesalah trafik yang dimaksudkan adalah warganegara Malaysia. Keduanya, memanglah pesalah trafik tegar yang diburu polis, tapi secara tidak langsung, mereka memaksa pesalah trafik yang lain untuk membayar saman mereka.

Alasannya? Sangat mudah, sebab golongan pertengahan adalah golongan teramai di Malaysia malah dimana mana negara di dunia. Golongan pertengahan jugalah yang mempunyai dana yang besar. Sebahagian besar jumlah simpanan didalam KWSP adalah milik golongan pertengahan. Sebahagian besar jumlah pembayar cukai adalah golongan pertengahan. Sebahagian besar golongan pemilik lesen memandu yang perlu di perbaharui setiap tahun adalah golongan pertengahan. Sebahagian besar golongan pembeli minyak petrol adalah golongan pertengahan. Justeru, tidak hairanlah sekiranya golongan ini menjadi pemodal utama dalam membiayayai kerajaan. 

Kadang kadang kita pun hairan kan.. kenapa ramai orang pendatang asing yang tinggal lebih tempoh, yang memasukai negara Malaysia menggunakan pintu masuk yang salah (secara haram), pendatang asing yang telah ditangkap lalu disumbat kedalam depoh tahanan, yang menjual barang barang tiruan ditepi jalan dan macam macam lagi yang mereka buat secara haram, tapi tiada undang-undang dikenakan keatas mereka.. 

Duit saman yang kita bayar kepada PDRM tu sebahagiannya digunakan oleh kerajaan untuk membiayayai kehidupan seharian pendatang haram yang kerajaan tangkap lalu tinggal di dalam depoh tahanan. Kesian orang Malaysia nie ekk.. 


No comments:

Post a Comment