Wednesday 11 June 2014

Berniaga Bukan Perkara Yang Senang

Pada zaman sekarang ini, ramai orang sibuk berniaga. Dari berniaga perkhidmatan sehinggalah berniaga barangan, dari berniaga baju dan tudung sehinggalah berniaga jet pejuang dan kapal selam. 

Ramai juga orang yang baru berjinak jinak dengan dunia perniagaan. Dari murid sekolah tadika hinggalah pelajar IPT, dari guard kawalan keselamatan hinggalah manager kilang, semuanya ingin mencuba dalam bidang yang telah dijanjikan kekayaan didalamnya.

Tapi, ramai yang tidak sedar bahawa berniaga adalah salah satu sumber mendapatkan rezeki, berniaga adalah sunnah Rasullah, berniaga adalah pekerjaan seharian untuk mendapatkan sesuap nasi, berniaga juga adalah mengenai kejujuran dan pelbagai lagi. 

(alamak batteri laptop dah nak abis.. ) 

Kejayaan menubuhkan syarikat adalah satu permulaan dalam satu fasa dalam perniagaan. Tapi ramai yang menganggap bahawa kejayaan membuka perniagaan adalah kejayaan mutlak. Ramai yang beranggapan begitu. Oleh kerana telah berjaya, perniagaan yang baru ditubuhkan terus terbiar atau diusahakan oleh pekerja yang sangat dipercayaai. Akibatnya, perniagaan pun terkubur.. 

Kita biasa dengar kan sekalu orang cakap, wah ko dah ada perniagaan sendiri, senang la nak cuti. Hehe.. statement nie adalah salah sama sekali. Biasanya orang akan melihat seorang yang ada perniagaan, mereka sudah berjaya. Tapi dari sudut pandang seorang yang mempunyai perniagaan, terutamanya perniagaan yang baru mereka tubuhkan, ianya ada satu permulaan langkah yang penuh cabaran untuk menuju kejayaan. 

Saya akan menggunakan pengalaman yang sedikit ini dalam dunia perniagaan, untuk berkongsi dengan mereka yang berminat, pada coretan yang akan datang.. saya dah ada idea Perlakan perniagaan, menulis pelan perniagaan, motivasi sebagai seorang peniaga, dan macam macam lagi la.. cuma... tulis atau tak je la.. hehe.. 

ok.. kalau ada apa apa komen, sila emailkan kepada alexander.zulkarnaien@gmail.com

No comments:

Post a Comment