Monday 23 June 2014

Mencuri Semasa Bertugas

Apa yang saya tulis ini adalah dikhususkan kepada mereka yang makan gaji. Mungkin ada juga yang berkaitan dengan orang yang bekerja sendiri juga.. tapi tak banyak la.. mainly mengenai mereka yang makan gaji. 

Ok, kalau bercerita mengenai mereka yang makan gaji nie, tentunya ruang lingkup topic perbincangan adalah berkisar mengenai pekerja / labour / kuli dan yang semaksud dengannya. Seorang kawan ditempat kerja ada berbincang dengan saya, katanya kalau saya dan dia nie kaki karo (mencuri), sure dah kaya dah kami berdua. Ditempat kerja kami, material yang digunakan adalah metal dari keluarga tembaga. Nilai pasaran tembaga merah (copper) dan tembaga kuning (brass) masing masing RM45 dan RM38 sekilo. 

Saya dan rakan saya merupakan antara orang kepercayaan disyarikat, oleh itu keluar masuk barang biasanya tidak melalui prosedur yang sepatutnya. Dengan kata lain, kami mempunyai authority untuk mengeluarkan material dan melepasi pintu kawalan dengan senangnya. 

Saya membalas kepada kawan saya tadi. Sebenarnya, mencuri yang dia maksudkan itu adalah mencuri secara nyata. Sebenarnya sewaktu kerja, kita banyak juga mencuri secara sedar atau tidak. 

Berikut adalah beberapa contoh mencuri yang kita lakukan ditempat kerja;

Masa - Pernah tak kita keluar dari syarikat atas urusan peribadi, keluar memang ontime la.. tapi masa baliknya selalunya tak berapa nak ontime. Kan? Masa rehat pun sama, rehat memang la ontime, bila masuk kerja balik, nanti kita nak ke tandas la, buat air la.. borak la. 

Alat tulis - Pernah tak kita bawa balik pen atau pensel untuk kegunaan anak anak kita? Memang la ianya murah, tapi mencuri walaupun sekecil kuman pun masih dikira mencuri. Kalau mencuri berskala besar, tu namanya merompak kan.. hehe. Sebenarnya bukan pen, pensel je yang selalu kita bawa balik, kertas A4, ubat stapler, gam, pemandam dan lain lain lagi la.. 

Membuat kerja diluar skop kerja sebanar - Kat tempat kerja selalu member member jual kuih raya, baju raya, tudung, tupperware, alat kecantikan sama ada yang berjenama ataupun yang made in china.. Yang paling kerap adalah barang barang katelog la.. Akak akak selalu buat.. hehe. Berniaga adalah sunah nabi, tapi berniaga pada waktu kerja tu dah kira lain dah tu.. Kalau yang rajin tulis blog, pun sama. apa lagi melayari Facebook, Instagram la, wechat la, whatapps la... dan macam macam lagi la..

Emm.. yang tengah membaca blog saya ni pun sama.. cuba tengok jam, sekarang waktu kerja ke bukan.. kalau waktu kerja, sama la.. mencuri tu namanya... :)