Monday 9 January 2012

Sedikit sebanyak tentang aku.. alexander zulkarnaien

Tahun ni adalah tahun ke 34 kehidupan aku.. Pada usia sekarang, allhamdulillah aku dah dapat apa yang aku inginkan selama ini. especially impian semasa aku sekolah dulu.. tapi kalau nak ikutkan, masa sekolah dulu bukan aku ada angan-angan sangat pun... yang aku tau.. hidup kena belajar.. dulu masa sekolah aku teringin sangat nak ada motor.. sebab kawan-kawan sekolah (anak orang berada) kebanyakan mereka dibelikan motor oleh emakayah mereka.. tak pun mereka guna je motor ayah mereka.. Sekarang aku dah ada motor... tapi dah jual dah.. Aku tak tau kenapa tah, bila aku beli motor, ada je orang nak rembat motor aku.. Setakat nie, dah beberapa biji jugak motor aku hilang kena rembat.. Kalau tak silap dah ada 3 biji kot.. 2 daripadanya dapat jumpa balik.. yang satu tu.. hilang terus.. tapi nasib baik dapat claim insurans... (yang ni nama akak aku.. so duit insurans .. dia rembat abis la..)

Isteri dan anak anak... pun allhamdulillah aku dah ada jugak.. Allah bagi aku 5 orang cahayamata... satu simpan. tinggal 4.. yang kecik nie baru je beberapa minggu keluar dari perut orang umah aku... widad, (wirdas), wasifah, wasiqah, walin.. tak kurang jugak .. isteri yang aku sayangi... pengubat masa aku tension.. peneman masa aku sunyi... kirin... the great wife..

Masa zaman sekolah dulu .. aku antara pelajar yang dikategorikan sebagai pelajar average je.. tak pandai sangat pun.. aku mmg boleh dikatakan malas belajar la jugak... start sekolah tadika.. aku sekolah sekerat jalan je.. pas tu masuk sekolah rendah.. aku sekolah sampai darjah 6.. amik UPSR cuma dapat ngam-ngam je.. (tapi aku modify slip keputusan aku.. menyebabkan mak aku bangga bila melihat keputusan aku .. mak .. mintak maaf ya...).. kat Johor.. ada sekolah agama kerajaan.. selalunya pagi akan sekolah kebangsaan, dan petang sekolah agama.. waktu sekolah agama pun aku sekerat jalan je.. sampai darjah 5.. kawan-kawan yang lain sampai darjah khas.. :(

Waktu sekolah menengah.. first time aku dapat no 2.. waktu tu tingkatan 2.. bangga beb masa tu... mmg cukup bangga aku masa tu.. lepas tu baru aku bersemangat utk belajar.. start dari tingkatan 2 aku belajar agak rajin la jugak... PMR aku dapat 6B2D..ok la tu.. bila balik umah.. aku tunjuk pada mak, dan dia bangga kut ngan aku.. dia cium aku masa tu.. terharu lak rasa... SPM pun allhamdulillah .. dapat Agg 13.. kira best student kat sekolah aku masa tu.. ada sorang cikgu tu.. Cikgu Husin Botak (budak-budak gelarkan dia Husin Botak sebab kepada dia diliputi sebahagian saja dengan rambut..) bagi rm50 sebab subject yang dia ajar aku score 1. malu siot rasa masa tu.. sebab cikgu bagi duit pada kita.. anyway.. thanks cikgu husin dan lain lain-lain cikgu yang pernah mengajar... Cikgu Zaaba, Cikgu Zainab, Pn Kalai, Cikgu Zahara, Cikgu Suria, Cikgu Husin, Cikgu Mariam, Cikgu Arrifin, Cikgu Aziz (WAR 6118) Cikgu Noraini dan lain-lain lagi.. thanks ya cikgu sebab mengajar saya...

Kerja? So far aku kerja sebagai Technical Manager di sebuah kilang stamping... kalau ikutkan sejarah kerja... macam-macam kerja dah dibuatnya.. dari keja sebagai operator kilang di Pioneer Muar, Hitachi Device, Senai, pas tu pernah jadi Housekeeting kat Sofitel Senai, jadi operator kat Taima Casting, jadi operator kat Omni Tampoi, jadi Quality Technician kat Samtec Taman Johor, jadi Production Supervisor kat Venture Tampoi, jadi Quality Engineer kat Daepac, Taman Daya, jadi Asst Prod Manager kat tempat yang sama, dan macam-macam lagi la keja yang pernah aku buat.. 98% kerja yang aku dah buat selama nie adalah dalam bidang perkilangan.. aku pernah jugak cuba masuk dalam bidang lain.. jadi UTC (Unit Trust Consultant).. tapi exam pun fail.. hehe.. (aku bagi tau wife aku.. yang aku passed the exam.. )

Dalam bidang perniagaan.. aku sekarang sedang mengusahakan perniagaan dalam bidang pendidikan dan pengangkutan... aku buat blog dan website kedua-dua biz aku nie.. actually yang bidang pendidikan tu baru je setup.. belum bebetul maju lagi.. customer pun tak ramai.. insyallah.. suatu hari nanti pasti akan jadi ramai...

Emm apa lagi ekk.. oh yea ekk.. aku lupa la.. ada satu benda lagi yang aku belum dapat tunaikan.. dulu masa aku kecik-kecik aku ada janji ngan mak, aku nak bawak dia pegi haji.. mungkin tu je la yang aku belum tunaikan... insyallah, suatu hari nanti, kalau ada rezeki.. umur panjang.. insyallah aku akan bawak jugak emak kesana... insyallah..

No comments:

Post a Comment