Thursday 14 April 2016

Harimau Malaya : Debat apa gunanya

orang dah rebrand pasukan bola sepak tanah air dengan nama yang lagi best pun saya masih sebut harimau malaya. terpulang pada orang tu sendiri. saya bagi contoh, kalau najib razak tukar nama jadi zaidi ke,  norman ke, rasa rasa orang akan panggil dia dengan nama apa? ada orang yang panggi dengan nama baru dan ada jugak yang panggil dengan nama lama dia kan. sebabnya? sebabnya nama apa pun, akan merujuk kepada benda atau orang yang sama. 

174. kalau dalam bidang fung sui, cakap no nie tak bawak ong. memang betul pun. kalau duduk tangga ke 174 mana nak ongnya.. hahaha. ong ka ting pun lom tentu lagi. tak payah nak cakap pasal fung fui pun. kalau dah position macam tu, buang masa nak lantik consultant fung sui. tak payah tanya fung sui pun kita dah tau, no yang kita nak adalah no 1. clear?

depat. dah jadi macam trend sekarang nie, kalau ada apa apa issue, tak nak cerita panjang, terus je ajak debat. nak tengok sapa yang bangang dan sapa yang kurang cerdik berhujah. kalau adab main judi nie, kita jangan sekali kali ajak dulu, sebab orang yang ajak selalunya akan jadi lauk. emm tau kalau judi la. kalau bab debat pun lebih kurang kot. 

kalau 'debat' nie, biasanya merujuk kepada lawan cakap la dengan bahasa mudahnya. sapa pandai cakap dia menang. saya gagap gagap dia kalah. tapi berguna ke debat debat nie. lagi lagi debat yang berbaur politik. rasanya tak kemana kot. kejap je tu.. lepas debat, satu pegi kiri satu pergi kanan. habuk pun tak ada.

orang berpendidikan, matang, berjiwa besar tak patutnya ajak orang berdebat. sebenarnya semuanya kena selesaikan dengan cara yang sistematik. maksudnya? pernah dengar SIX SIGMA? PARETO? 5 WHY? semua tu adalah statistical proven method of solving problem. haah.. banyak company yang dah guna. samsung pakai, motorola pakai, toyota pakai, honda pun pakai. kenapa tak nak guna cara ni. tak tau mana nak cari expert dalam bidang nie? kenapa tak tanya je saya? ha.. email je ke alexander.zulkarnaien@gmail.com saya sedia melayan pertanyaan anda tanpa sebarang obligasi. hehehe. saya adalah seorang certified sixsigma blackbelt holder. 

dalam bola sepak, saya paling suka dengan bekas pengurus mu. alex ferguson. semasa bekerja kilang dulu, banyak yang saya praktikan dengan apa yang dia ajar. beli player, jual player, tukar player sini, tukar player sana, (dalam konteks organisasi, player ditukar kepada pekerja). sampai satu tahap, saya nak wujudkan satu website untuk jual atau beli pekerja. skill worker. management team dll. serious. 

member yang masuk business networking selalu cakap, kalau kita nak berjaya, kena la ikut macam orang yang dah berjaya. 

daripada kita sibuk nak berdebat, baik panggil orang yang berkenaan meeting, then cari solution. buat gantt chart dll. tengok progress, pdca dan sebagainya. 

manakan tidak saya cakap debat nie buang masa, nak tentukan tarikh debat pun dah mengambil masa 1 minggu. apa ke bangang kan.. lupakan debat, baik ajak orang yang sepatuynya duduk semeja, buat brainstorming serta blamestoming. 


 

No comments:

Post a Comment