Friday 8 April 2016

Berniaga : Bukan sesenang yang disangka

Dalam Islam, berniaga dikatakan 9/10 daripada punca rezeki. Memang betul pun. Tak ada sesapa yang mampu menyangkalnya.. Tapi, bukan senang berniaga nie. Banyak cabarannya.. Dan bukan semua orang ada bakat untuk berniaga. Ramai yang berniaga, akhirnya gulung tikar. Ramai yang berniaga hangat hangat tahi ayam. Baru berniaga dua tiga hari dah cabut lari. Malu, segan, tak pandai cakap dan macam macam lagi la alasannya.. Seribu satu alasan. 

Dari sudut negatif, memang banyak sangat contoh. 

Tapi.. dari sudut positif lagi banyak buktinya. Sebut je orang terkaya didunia. Dari Rank 1 hingga ke rang yang ke berapa tah.. semua adalah peniaga.. Tak ada pun satu orang makan gaji yang ada dalam list. Tak caya? Memang betul pun.. http://indiatoday.intoday.in/education/story/forbes-global-rich-list-2015-top-10-billionaires-in-the-world/1/422238.html <<< cuba cek.. ada tak yang bekerja makan gaji dalam list nie.. emm sori.. tak jumpa.. 

So.. memang betul la yang diajarkan didalam Islam.. Berniaga... 

Cuma.. kalau nak niaga, kena ada ilmu, modal, telinga yang pekak, mulut yang manis, hati yang bersih..Err.. hati tak patutnya ada.. sebab hati tak diperlukan untuk jadi peniaga.. sebab apa tak perlu ada hati.. sebabnya, kalau ada hati pun tak guna, sebab hati nak kena keraskan.. hahaha

Bagi yang dah berniaga, teruskan berniaga.. kalau muslim, niatkan niaga untuk bantu orang lain, Caranya dengan membayar zakat. Sedikit sebanyak boleh bantu orang lain jugak.. Bantu orang memerlukan.. 

Berniaga kena ada etika.. jangan iri hati dengan pesaing kita. Maksudnya, kalau nampak pesaing kita ramai pelanggan, kena pikir macam mana nak tarik pelanggan yang ramai macam dia jugak.. tapi bukan pikir macam mana nak amik pelanggan dia.. tu namanya tak ada etika.. kan ramai bangsa kita buat macam tu kan.. 

Berniaga pun perlukan lesen dan lain lain keperluan yang kerajaan yang dah tetapkan. kalau kena amik lesen pbt, pegi la amik. kalau kena amik kursus pengendalian makanan, pegi la.. Kan itu satu keperluan. tak nak jadi macam orang lain yang tak ada etika. patut kena amik lesen, tapi kita tak amik lesen. harga yang kita kenakan sama dengan orang yang ada lesen pulak tu.. tak ke melampau dan tak ada etika.. sama jugak macam UBER dan Grab Taxi. kalau saya jadi pemandu teksi, memang la saya marah, tak perlu amik psv bagai pun..dah boleh jadi pemandu teksi.. mesti la Uber dan Grab Taxi tawarkan harga murah.. abis tak perlu nak pergi puspakom bagai.. spad pun satu la. tak ada action. lain kali, jadi macam lembu cucuk hidung la spad nie dek uber dan grab taxi.. 

biar bertatih, tapi jangan berhenti berjalan. berniaga kena kuat semangat.. jangan toleh kebelakang.. jangan sibuk kritikan orang.. yang penting kita ada matlamat, jalan je terus... 

P/s : Gambar memang tak ada... ok bai...

No comments:

Post a Comment